JoVE Logo

Anmelden

Zum Anzeigen dieser Inhalte ist ein JoVE-Abonnement erforderlich. Melden Sie sich an oder starten Sie Ihre kostenlose Testversion.

In diesem Artikel

  • Zusammenfassung
  • Zusammenfassung
  • Einleitung
  • Protokoll
  • Ergebnisse
  • Diskussion
  • Offenlegungen
  • Danksagungen
  • Materialien
  • Referenzen
  • Nachdrucke und Genehmigungen

Zusammenfassung

CD4+ Regulatory T cells are potent immune-modulators and serve important functions in immune homeostasis. The paucity of these cells in peripheral blood makes functional studies challenging, specifically in the context of HIV-1-infection. We here describe a method to isolate and expand functional CD4+ Tregs from peripheral blood from HIV-1-infected individuals.

Zusammenfassung

CD4 + regulatorischen T-Zellen (Tregs) sind potente Immunmodulatoren und haben eine wichtige Funktion in der menschlichen Immunhomöostase. Depletion von Tregs hat messbare Antigen-spezifischen T-Zell-Antworten in Impfstoff Einstellungen für Krebs und infektiösen Erregern führte. Jedoch bleibt ihre Rolle in HIV-1 Immuno-Pathogenese umstritten, da sie entweder könnte dazu dienen, schädliche HIV-1-assoziierten Aktivierung des Immunsystems zu unterdrücken und so langsam HIV-1 Fortschreiten der Krankheit zu unterdrücken oder auch HIV-1-spezifische Immunität zu fördern und dadurch Virus verbreiten. Understanding und modulierende Treg-Funktion im Rahmen der HIV-1 könnte zu möglichen neuen Strategien zur Immuntherapie oder HIV-Impfstoffe führen. Dennoch bleiben wichtige Fragen offen über ihre Rolle im Zusammenhang mit der HIV-1-Infektion, die sorgfältig untersucht werden muss.

Stellvertretend für rund 5% des menschlichen CD4 + T-Zellen im peripheren Blut, das Studium der Treg Population hat sich als schwierig erwiesen, essondere in HIV-1-infizierten Individuen, wo HIV-1-assoziierten CD4 T-Zell-und damit Treg Erschöpfung auftritt. Die Charakterisierung von regulatorischen T-Zellen bei Patienten mit fortgeschrittener HIV-1 Erkrankung oder Gewebeproben, für die nur sehr kleinen biologischen Proben erhalten werden können, ist es äußerst schwierig. Wir schlagen vor, eine technische Lösung für diese Einschränkungen zu überwinden mit Isolierung und Expansion von Tregs von HIV-1-positiven Personen.

Hier beschreiben wir eine einfache und robuste Methode erfolgreich ausbauen Tregs isoliert von HIV-1-Infizierten in vitro. Durchfluss-sortierten CD3 + CD4 + CD25 + CD127 niedrig Tregs wurden mit anti-CD3/anti-CD28 beschichtete Beads stimuliert und kultiviert in Gegenwart von IL-2. Die erweiterte Tregs exprimiert hohe FOXP3, CTLA4 und HELIOS im Vergleich zu herkömmlichen T-Zellen und erwiesen sich als sehr suppressive. Leichterer Zugang zu einer großen Anzahl von Tregs erlaubt Forschern, i Adressemportant Fragen über ihre Rolle im HIV-1 Immunpathogenese. Wir glauben, dass die Beantwortung dieser Fragen können nützliche Erkenntnisse für die Entwicklung eines wirksamen HIV-1-Impfstoff bereitzustellen.

Einleitung

Mit mehr als 34 Millionen Menschen mit HIV / AIDS weltweit schätzungsweise 2,5 Millionen Menschen im Jahr 2011 neu infiziert, die Notwendigkeit einer wirksamen HIV-Impfstoff, um die weltweite HIV-Epidemie einzudämmen bleibt von größter Bedeutung. Doch trotz drei Jahrzehnten intensiver Forschung haben sich die HIV-1-Vakzine Wirksamkeitsstudien bisher nur bescheidenen Schutz 1-3 führte und die Korrelate der schützenden Immunität bleiben weitgehend unverstanden. Erläuterung der Art der Immunantwort zum Schutz benötigt ist für die strategische Gestaltung einer wirksamen HIV-1-Impfstoff und anderen immuntherapeutischen Strategien gegen HIV-1-Infektion.

Natürliche CD4 + regulatorische T-Zellen (Tregs) sind entscheidend für die Aufrechterhaltung der Homöostase Immunzellen durch Steuern übermäßige Aktivierung des Immunsystems und begrenzt somit immun-vermittelte Gewebeschädigung. Sie können aber auch zu unterdrücken Immunantworten gegen Pathogene und verhindern deren Beseitigung. Krebs und Hepatitis B Impfstoff-Studien haben gezeigt, dass die Verringerung der Aktivität von Tregs kann Impfstoff Reaktion und Antigen-spezifische Immunität gegen Viren 4-7 zu verbessern. In Zusammenhang mit der HIV-1-Infektion, ist die genaue Auswirkung von regulatorischen T-Zellen nicht vollständig verstanden. Tregs wurde gezeigt, dass die Virusreplikation in aktivierten T-Zellen 8 zu verringern und möglicherweise Auswirkungen auf Aktivierung des Immunsystems 9. Sie wurden auch gezeigt, dass HIV-1-spezifische Immunantworten, die negative Folgen für die Progression der Erkrankung haben könnten 10,11 unterdrücken. Somit bevor sie zu modulieren Treg Aktivität, um die Wirksamkeit eines HIV-1-Vakzine zu verbessern, ist es wichtig, weitere Einblicke in die Funktion gewinnen in diesem Zusammenhang Krankheit.

Menschliche CD4 + regulatorische T-Zellen sind eine relativ knapp Zellpopulation, die etwa 5% der CD4 + T-Zellen im peripheren Blut und ihrer absoluten Zahlen weitere Abnahme mit HIV-assoziierten CD4 + T-Zell-Depletion 12 </ Sup>. Diese Assays Treg Funktion, wie T-Zell-Proliferations-Assays mit Treg Co-Kultur zu beurteilen, mit relativ großer Zellzahlen 12. Daher kennzeichnenden Funktion und Spezifität von regulatorischen T-Zellen bei Patienten mit fortgeschrittener HIV-1-Erkrankung ist schwierig gewesen, trotz ihrer Bedeutung für die HIV-Pathogenese.

Die ex vivo Isolation und Expansion von Tregs von HIV-1-Patienten könnte eine Lösung für einige dieser Einschränkungen zu überwinden. Hier beschreiben wir eine einfache und robuste Protokoll zu funktionellen Tregs von HIV-1-infizierten Individuen in vitro abgeleitet erweitern; wir weiter, wie man ihnen zu erklären, Phänotyp und testen ihre suppressive Funktion mit durchflusszytometrischen Assays. Wir glauben, dass dieses Protokoll wird der Zugang zu Tregs erleichtern und das Verständnis ihrer Rolle in HIV-1 Fortschreiten der Erkrankung.

Protokoll

1. Regulatory T cell isolation from HIV-1 Positive Blood

  1. Carefully transfer blood, collected in ACD tubes, into a 50 ml conical tube for a final volume of 15 ml blood per tube.
  2. Add 25 μl/ml of blood of RosetteSep Human CD4+ T Cell Enrichment Cocktail, mix carefully and incubate 20 min at room temperature.
  3. Add 15 ml of PBS/2% FBS to the blood and mix carefully. Layer the diluted blood sample on top of 15 ml of Histopaque at room temperature in a 50 ml conical tube. Spin the conical tube for 20 min at 1,200 x g with a slow start and no brakes.
  4. Transfer the CD4+ T cell enriched PBMC layer in a new 50 ml conical tube, wash the cells by adding PBS/2% FBS and spin them down for 10 min at 1,200 x g. Then count the cells, wash again and resuspend the cells at about 20 x 106/200 μl.
  5. Add the following antibodies (concentration):
    anti-CD3-Phycoerythrin-Cyanine 7 (PE-Cy7) (1/100)
    anti-CD4-Fluorescein Isothiocyanate (FITC) (1/40)
    anti-CD25-Allophycocyanin (APC) (1/40)
    anti-CD127-Phycoerythrin (PE) (1/20)
    Incubate 30 min in the dark at 4 °C
  6. Wash the cells with PBS/2% FBS. Resuspend the cells at 20 x 106/ml in PBS/2% FBS and filter them on a 35 μm nylon mesh.
  7. Using a FACS Aria cell sorter equipped for handling biohazardous material, sort the CD3+CD4+CD25+CD127low Treg in X-VIVO 15 media (see gating strategy in Figure 1). Conventional T cells (CD3+CD4+CD25-CD127+) can be isolated and expanded as negative controls.

2. Cell Culture

  1. After isolation, wash the Treg with X-VIVO 15 media.
  2. Resuspend the cells at 250 x 103/ml in X-VIVO 15 media complemented with 10% Human Serum and Penicillin-Streptomycin (50 U/ml).
  3. Wash Human T-Activator CD3/CD28 beads according to manufacturer's protocol. Add beads to isolated Tregs at a ratio of 1:1 bead per cell.
  4. After two days of culture, double the media volume and add IL-2 (300 U/ml).
  5. Culture the Tregs for 2 weeks. Change media (X-VIVO 15/Human serum/P/S/IL-2) at days 5, 7, 9, 12. Add beads at a 1:1 ratio at day 9. When changing media, keep cells at 250 x 103/ml.

3. Phenotyping

At the end of the expansion culture, expanded CD3+CD4+CD25+CD127low Treg can be phenotyped by flow cytometry and compared to expanded CD3+CD4+CD25-CD127+ conventional T cells as a control.

  1. Harvest expanded Tregs/Tconvs and wash them in PBS. Label dead cells using the LIVE/DEAD Fixable Violet Dead Cell Stain Kit according to manufacturer's protocol. Wash the cells in PBS/2% FBS.
  2. Add the following antibodies (concentration):
    anti-CD3-PECy7 (1/100)
    anti-CD4-Qdot-655 (1/200)
    anti-CD25-PECy5 (1/100)
    Incubate 30 min in the dark at 4 °C
  3. Wash the cells and perform the intracellular staining using the Foxp3/ Transcription Factor Staining Buffer Set according to manufacturer's protocol and the following antibodies:
    anti-FOXP3-PE (1/50)
    anti-HELIOS-FITC (1/40)
    anti-CTLA4-APC (1/20)
    Acquire the data on a flow cytometer.

4. Suppression Assay

At the end of the expansion culture, the suppressive function i.e. the capacity of the expanded Treg isolated from HIV-1 positive individuals to suppress the proliferation of activated T cells can be assessed in vitro.

  1. Thaw autologous cryopreserved ex vivo PBMCs. Leave them for about 3 hr in a 37 °C incubator in RPMI 1640 medium containing penicillin/streptomycin, L-glutamine, 4-(2-hydroxyethyl)-1-piperazineethanesulfonic acid (HEPES) buffer (=R+ media), and 10% FBS (=R10 media).
  2. Label the dead cells using the LIVE/DEAD Fixable Violet Dead Cell Stain Kit according to the manufacturer's protocol. Wash the cells in PBS/2% FBS.
  3. Incubate the cells with anti-CD3-PECy7 for 30 min in the dark at 4 °C. Wash the cells with PBS/2% FBS. Resuspend the cells in PBS/2% FBS and filter them on a 35 μm nylon mesh.
  4. Using a FACS Aria cell sorter equipped for handling biohazardous material, sort the viable CD3+ T cells in R10 media.
  5. Label the T cells with a cell tracing reagent such as CellTrace Violet or Vybrant CFDA SE Cell Tracer at 5 μM diluted in PBS for 7 min at 37 °C according to the manufacturer's protocol. Resuspend cells in R+ media supplemented with 10% human serum (=hR10 media) at 1 x 106/ml.
  6. Harvest the expanded Tregs, resuspend the cells at 0.5 x 106/ml in hR10 and prepare dilutions at 0.25 x 106/ml and 0.125 x 106/ml.
  7. Prepare anti-CD2/anti-CD3/anti-CD28 microbeads according to the manufacturer's protocol, resuspend the microbeads at 0.75 x 106/ml and prepare dilutions at 0.625, 0.562, 0.5 x 106/ml in hR10 media.
  8. In a 96 wells round bottom plate, transfer cells and beads according to the following plan:
T cells:Treg ratio1:01:1/21:1/41:1/8
T cells (50 μl)1 x 106/ml1 x 106/ml1 x 106/ml1 x 106/ml
Tregs (50 μl)no0.5 x 106/ml0.25 x 106/ml0.125 x 106/ml
Beads (100 μl)0.5 x 106/ml0.75 x 106/ml0.625 x 106/ml0.562 x 106/ml
hR10 (50 μl)yesnonono
i.e.    
T cells50 x 10350 x 10350 x 10350 x 103
Tregs025 x 10312.5 x 1036.25 x 103
Beads50 x 10375 x 10362.5 x 10356.25 x 103
  1. After 4 days of culture, wash the cells and incubate them for 30 min at 4 °C with the following antibodies:
    anti-CD3-PECy7 (1/100)
    anti-CD4-APC (1/100)
    anti-CD8-AF700 (1/100)

Acquire the data on a flow cytometer. Use the FlowJo proliferation platform to calculate the percentage of divided cells.

Ergebnisse

The expression of interleukin 2 receptor (CD25) and the interleukin 7 receptor (CD127) have been described as reliable surface markers to identify functional Treg populations 13 and have been shown to correlate with CD4+CD25+FOXP3+ Tregs 9,12. Figure 1 represents the gating strategy used to flow-sort single CD3+CD4+CD25+CD127low Tregs from PBMC isolated from an HIV-1-positive individual. The CD25/CD127 anti...

Diskussion

Using the protocol described above, Tregs can be successfully isolated and expanded from HIV-1-infected individuals in vitro. Expanded Tregs express high levels of FOXP3, CTLA4 and HELIOS, are highly suppressive and display a highly demethylated Treg-Specific Demethylation Region (TSDR) locus of the FOXP3 gene (data not shown) 15, suggesting true origin from the regulatory T cell lineage, as opposed to activation-induced transient FOXP3 upregulation. Deep sequencing demonstrated that the TCR repertoir...

Offenlegungen

The authors declare that they have no competing financial interests.

Danksagungen

This work was supported in part by research funding from the Elisabeth Glaser Pediatric AIDS Foundation (Pediatric HIV Vaccine Program Award MV-00-9-900-1429-0-00 to MMA), MGH/ECOR (Physician Scientist Development Award to MMA), NIH NIAID (KO8219 AI074405 and AI074405-03S1 to MMA), and the Harvard University Center for AIDS Research (CFAR), an NIH funded program (P30 AI060354) which is supported by the following NIH Co-Funding and Participating Institutes and Centers: NIAID, NCI, NICHD, NHLBI, NIDA, NIMH, NIA, FIC, and OAR. These studies were furthermore supported by the Bill & Melinda Gates Foundation and the Terry and Susan Ragon Foundation.

Materialien

NameCompanyCatalog NumberComments
RosetteSep Human CD4+ T Cell Enrichment CocktailStemcells technologies15062
PBSSigmaD8537
FBSSigmaF4135
HistopaqueSigmaH8889
Anti-CD3-PECy7BD Pharmingen557851
Anti-CD4-FITCeBioscience11-0049-42
Anti-CD25-APCeBioscience17-0259-42
Anti-CD127-PEBD Pharmingen557938
Round-Bottom tube with 35 μm a nylon meshBD Falcon352235
X-VIVO 15Lonza04-418Q
Penicillin/StreptomycinMediatech30-001-Cl
Human SerumGemini Bio-Products100-512
Human T-activator CD3/CD28Life Technologies111.31D
IL-2NIH Aids Research Reference Reagent Program136
LIVE/DEAD Fixable Violet Dead Cell Stain KitLife technologiesL34955
Anti-CD4-qdot-655Life TechnologiesQ10007
Anti-CD25-PECy5eBiosciences15-0259-42
Foxp3 / Transcription Factor Staining Buffer SeteBiosciences00-5523-00
Anti-FOXP3-PEeBiosciences12-4776-42
Anti-HELIOS-FITCBiolegend137204
Anti-CTLA4-APCBD Pharmingen555855
CellTrace Violet Cell Proliferation KitLife TechnologiesC34557
Vybrant CFDA SE Cell Tracer KitLife TechnologiesV12883
HEPESMediatech25-060-Cl
Treg Suppression inspectorMiltenyi Biotec130-092-909
Anti-CD4-APCBD Pharmingen340443
Anti-CD8-AF700BD Pharmingen557945
RPMI 1640SigmaR0883
GlutamineMediatech25-002-Cl
Materials
BD Vacutainer Blood Collection Tube w/ ACID CITRATE DEXTROSE (ACD)Becton, Dickinson and Company (BD)364606
FACSAria IIu Cell SorterBD Biosciences-
LSR II Flow CytometerBD Biosciences-
FlowJoTree Starv887

Referenzen

  1. Rerks-Ngarm, S., et al. Vaccination with ALVAC and AIDSVAX to prevent HIV-1 infection in Thailand. N. Engl. J. Med. 361, 2209-2220 (2009).
  2. Buchbinder, S. P., et al. Efficacy assessment of a cell-mediated immunity HIV-1 vaccine (the Step Study): a double-blind, randomised, placebo-controlled, test-of-concept trial. Lancet. 372 (08), 1881-1893 (2008).
  3. Pitisuttithum, P., et al. Randomized, double-blind, placebo-controlled efficacy trial of a bivalent recombinant glycoprotein 120 HIV-1 vaccine among injection drug users in Bangkok, Thailand. J. Infect. Dis. 194, 1661-1671 (2006).
  4. Morse, M. A., et al. Depletion of human regulatory T cells specifically enhances antigen-specific immune responses to cancer vaccines. Blood. 112, 610-618 (2008).
  5. Furuichi, Y., et al. Depletion of CD25+CD4+T cells (Tregs) enhances the HBV-specific CD8+ T cell response primed by DNA immunization. World J. Gastroenterol. 11, 3772-3777 (2005).
  6. Rech, A. J., Vonderheide, R. H. Clinical use of anti-CD25 antibody daclizumab to enhance immune responses to tumor antigen vaccination by targeting regulatory T cells. Ann. N.Y. Acad. Sci. 1174, 99-106 (2009).
  7. Ruter, J., et al. Altering regulatory T cell function in cancer immunotherapy: a novel means to boost the efficacy of cancer vaccines. Front Biosci. 14, 1761-1770 (2009).
  8. Moreno-Fernandez, M. E., Rueda, C. M., Rusie, L. K., Chougnet, C. A. Regulatory T cells control HIV replication in activated T cells through a cAMP-dependent mechanism. Blood. 117, 5372-5380 (2011).
  9. Schulze Zur Wiesch, J., et al. Comprehensive analysis of frequency and phenotype of T regulatory cells in HIV infection: CD39 expression of FoxP3+ T regulatory cells correlates with progressive disease. J. Virol. 85, 1287-1297 (2011).
  10. Kinter, A., et al. Suppression of HIV-specific T cell activity by lymph node CD25+ regulatory T cells from HIV-infected individuals. Proc. Natl. Acad. Sci. U.S.A. 104, 3390-3395 (2007).
  11. Moreno-Fernandez, M. E., Presicce, P., Chougnet, C. A. Homeostasis and function of regulatory T cells in HIV/SIV infection. J. Virol. , (2012).
  12. Angin, M., et al. Preserved Function of Regulatory T Cells in Chronic HIV-1 Infection Despite Decreased Numbers in Blood and Tissue. J. Infect. Dis. 205, 1495-1500 (2012).
  13. Seddiki, N., et al. Expression of interleukin (IL)-2 and IL-7 receptors discriminates between human regulatory and activated T cells. J Exp Med. 203, 1693-1700 (2006).
  14. De Jager, P. L., et al. The role of the CD58 locus in multiple sclerosis. Proc. Natl. Acad. Sci. U.S.A. 106, 5264-5269 (2009).
  15. Baron, U., et al. DNA demethylation in the human FOXP3 locus discriminates regulatory T cells from activated FOXP3(+) conventional T cells. Eur. J. Immunol. 37, 2378-2389 (2007).
  16. Salomon, B., et al. B7/CD28 costimulation is essential for the homeostasis of the CD4+CD25+ immunoregulatory T cells that control autoimmune diabetes. Immunity. 12, 431-440 (2000).
  17. Malek, T. R., Bayer, A. L. Tolerance, not immunity, crucially depends on IL-2. Nat. Rev. Immunol. 4, 665-674 (2004).
  18. Hoffmann, P., Eder, R., Kunz-Schughart, L. A., Andreesen, R., Edinger, M. Large-scale in vitro expansion of polyclonal human CD4(+)CD25high regulatory T cells. Blood. 104, 895-903 (2004).
  19. Putnam, A. L., et al. Expansion of human regulatory T-cells from patients with type 1 diabetes. Diabetes. 58, 652-662 (2009).
  20. Kreijveld, E., Koenen, H. J., Hilbrands, L. B., Joosten, I. Ex vivo expansion of human CD4+ CD25high regulatory T cells from transplant recipients permits functional analysis of small blood samples. J. Immunol. Methods. 314, 103-113 (2006).
  21. Ebinuma, H., et al. Identification and in vitro expansion of functional antigen-specific CD25+ FoxP3+ regulatory T cells in hepatitis C virus infection. J Virol. 82, 5043-5053 (2008).
  22. Strauss, L., Czystowska, M., Szajnik, M., Mandapathil, M., Whiteside, T. L. Differential responses of human regulatory T cells (Treg) and effector T cells to rapamycin. PLoS ONE. 4, e5994 (2009).
  23. Heredia, A., et al. Rapamycin causes down-regulation of CCR5 and accumulation of anti-HIV beta-chemokines: an approach to suppress R5 strains of HIV-1. Proc. Natl. Acad. Sci. U.S.A. 100, 10411-10416 (1073).
  24. Hoffmann, P., et al. Only the CD45RA+ subpopulation of CD4+CD25high T cells gives rise to homogeneous regulatory T-cell lines upon in vitro expansion. Blood. 108, 4260-4267 (2006).
  25. Hoffmann, P., et al. Loss of FOXP3 expression in natural human CD4+CD25+ regulatory T cells upon repetitive in vitro stimulation. Eur. J. Immunol. 39, 1088-1097 (2009).
  26. Wang, J., Ioan-Facsinay, A., vander Voort, E. I., Huizinga, T. W., Toes, R. E. Transient expression of FOXP3 in human activated nonregulatory CD4+ T cells. Eur. J. Immunol. 37, 129-138 (2007).
  27. Takahashi, T., et al. Immunologic self-tolerance maintained by CD25(+)CD4(+) regulatory T cells constitutively expressing cytotoxic T lymphocyte-associated antigen 4. J. Exp. Med. 192, 303-310 (2000).
  28. Thornton, A. M., et al. Expression of Helios, an Ikaros transcription factor family member, differentiates thymic-derived from peripherally induced Foxp3+ T regulatory cells. J. Immunol. 184, 3433-3441 (2010).
  29. Zheng, S. G., Gray, J. D., Ohtsuka, K., Yamagiwa, S., Horwitz, D. A. Generation ex vivo of TGF-beta-producing regulatory T cells from CD4+CD25- precursors. J. Immunol. 169, 4183-4189 (2002).
  30. Gregori, S., Roncarolo, M. G., Bacchetta, R. Methods for in vitro generation of human type 1 regulatory T cells. Methods Mol. Biol. 677, 31-46 (2011).

Nachdrucke und Genehmigungen

Genehmigung beantragen, um den Text oder die Abbildungen dieses JoVE-Artikels zu verwenden

Genehmigung beantragen

Weitere Artikel entdecken

Keywords HIV 1Regulatory T CellsTregsCD4 T CellsImmune ModulationImmunopathogenesisExpansionIn VitroFlow CytometryFOXP3CTLA4HELIOSSuppression

This article has been published

Video Coming Soon

JoVE Logo

Datenschutz

Nutzungsbedingungen

Richtlinien

Forschung

Lehre

ÜBER JoVE

Copyright © 2025 MyJoVE Corporation. Alle Rechte vorbehalten